Friday, August 31, 2012

PTPTN : SURAT PENGESAHAN PELEPASAN HUTANG PTPTN


Ini merupakan entry aku yang kedua berkaitan dgn PTPTN. Kali ni aku nk berkongsi dgn readers mengenai SURAT PENGESAHAN PELEPASAN HUTANG PTPTN. Aku nak berkongsi dengan readers sbb ramai diluar sana yang terlepas pandang mengenai kepentingan perkara ini. Tapi mungkin budaya kerja aku yang mementingkan hitam putih dalam banyak perkara terutamanya yang melibatkan wang ringgit, yang menyebabkan aku alert & vigilant terutamanya berurusan dengan PTPTN yang aku tgk ramai benor tak puas hati ntah kenapa. Btw, aku ader satu file khas utk document/resit PTPTN taw. Hurm..cenggitu skali aku kan..aku pun tak sangka detail nyer aku sampai begitu! Aku harap peminjam len pun wat cenggitu gak lah. Sekiranya telah memperolehi SURAT PENGESAHAN PELEPASAN HUTANG PTPTN, barulah BOLEH LEGA kerana telah DISAHKAN tidak mempunyai sebarang hutang/tunggakan dgn pihak PTPTN lagi.

First of all
Make sure dah bayar semua amount yang ternyata di dalam penyata online PTPTN sehingga BAKI KESELURUHAN PINJAMAN tertera RM0.00. Hurm, sure lega dan memanjatkan rasa syukur pada Allah SWT sbb dah bebas dari hutang kan..Alhamdulillah..Sesungguh nya Dia lah yang memudahkan & memungkinkan segalanya..

jeng..jeng..jeng..tapi tu lum lagi taw..hutang kire clear up once SURAT PENGESAHAN PELEPASAN HUTANG PTPTN was received okie!!


Second
Kena dapatkan SURAT PENGESAHAN JUMLAH PEMBIAYAAN/PINJAMAN PENDIDIKAN PTPTN. Surat tersebut menyatakan JUMLAH BAKI PINJAMAN SEBENAR (aku pun tak pasti baki ape ntah lagi, dtg dari mana ntah, sedangkan dalam penyata online PTPTN tertera BAKI KESELURUHAN PINJAMAN adalah RM0.00). In my case, JUMLAH BAKI PINJAMAN SEBENAR still remaining less than RM100. Okie aku pun settle time tu gak lew. 

Hurm, a few weeks before aku settle payment aku, aku ader tanyer kat kaunter PTPTN tu, kalu aku nk settle lumpsum dalam RM5K or RM10K, ader diskaun tak? Then pekerja kaunter PTPTN tu ckp, ader diskaun tapi sket jer. Yang aku bengang tu, kata ader diskaun, tapi aku still kena bayar JUMLAH BAKI PINJAMAN SEBENAR yang  kurang dari RM100 tu. Ish, mmg sengal tul. Tu la kadang-kadang aku tak paham, diskaun diberi pada saman utk PESALAH traffic, tapi pada kami yang ingin settlekan cepat loan PTPTN ni ?

Lastly
PTPTN akan pos SURAT PENGESAHAN PELEPASAN HUTANG PTPTN dalam tempoh sebulan ataw paling awal 21 hari. Bile dah dapat surat tu, baru kire hutang langsai okie. So kepada pembayar yang nk clear up loan PTPTN ni, bear in mind utk dapatkan surat ni sbb kalu tak BAKI KESELURUHAN PINJAMAN yang tertera dalam penyata online tu mungkin boleh mark up from RM0.00 to some figure that you won’t feel comfortable.

Alhamdulillah..Sesungguh nya Dia lah yang memudahkan & memungkinkan segalanya..to show gratitude and mark of syukur, buat la sujud syukur sbb dah dapat jelaskan hutang..alhamdulillah..

Upshot : to clear up PTPTN loan, make sure has SURAT PENGESAHAN JUMLAH PEMBIAYAAN / PINJAMAN PENDIDIKAN PTPTN and SURAT PENGESAHAN PELEPASAN HUTANG PTPTN. Then, congratz!!

P/S : Coretan di atas adalah pengalaman aku. Semoga peminjam seterusnya mendapat perkhidmatan yang lebih baik dari pihak PTPTN.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...