Thursday, April 24, 2014

South Korea: Incheon-Nami Island-Seorak Sun Valley (Day 1st)

Plz note the actual week went to South Korea was on 22-26 Mar 2014.

South Korea time = GMT +9
South Korea currency = KRW (Won)
Currency rate = 3.2 (e.g 1000 = RM3.2), abaikan 3zero kat belakang kiwe 1 = 3.2 sng kiwe
Language = Korean

Kami berlepas dari LCCT pukul 1.00am. KembaraSufi merupakan travel agent kami. Before boarding, we were briefed by Faiz yang merupakan wakil dari KembaraSufi. Faiz menerangkan in rural area of South Korea, kami akan makan di restaurant seafood ataw vegetarian meal cuz sukar/takde kedai makan daging halal. Kami nek AirAsia X, takde LCD nk tgk movie and aku tak aware yang agent kami tak order meal onboard. Kalu nk meal onboard kena request kat agent lebih awal. So, aku pun order je dlm flite itu dia nasi goreng (RM14 kot) dan air mineral (RM4).

Setibanya kami di Incheon International Airport, tour guide kami dah tunggu dengan siap bawak board “KembaraSufi”. Aku ingat orang Malaysia yg bawak jenjalan ngn handle tour kat Korea ni. Rupenye dia sub/jv kat Korean gaks. Ow begitu. Total pax adalah lebihkureng 65orang yang dibahagikan kepada 2 bus. Kami dalam grup KembaraSufi BusNo1 (Jung & Ray). Lagi satu grup KembaraSufi BusNo2 (Frank & Mickey). Inilah scenery sepanjang perjalanan antara airport dan destinasi seterusnya.

Pakej ni takde breakfast utk 1st day. So kami makan angin je cuz nk beli sarap pun tak sempat. Kami terus menuju ke Nami-ok restaurant at Gapyeong for our lunch. Kat sini ada tempat solat sekali. Aku tak to meal mende ni so tengok je dulu. Aku tanya kat Jung and he said Dakalbi (Dakgalbi), must try korean meal (ayam+ricecake+kobis+labu) dan kemudian stirfrying bersama spicy sauce dalam hotplate. Cuz depa takut kami tak kenyang, bila dakalbi hampir masak, dia gaul skali dakalbi ngn nasi. Masa Jung and Ray tolong kacaugoreng dakalbi, wow kitowg rasa gile style.

Next was Nam-I Island ye betul itu dia tempat WinterSonata. Aku difahamkan pulau Nami ni seketika dahulu private island and takde orang nk pegi and owner dia siap nk jual pulau ni. Tapi after korean movie WinterSonata tu glemer, pulau ni tewus jadi one of tourist attraction. So owner pulau ni tak jadi le nk jual and tewus enhanced till skung ni Nam-I Island Love Land.

Kami solat jamak dan qasar di area BookCafe masih lagi di pulau Nami. Kat sini rak buku dia tinggi sampai siling aku pun tak to mcmn nk amik. Then ader satu tiang yang dibuat dari susunan buku-buku. Kagums aku tgk tu.

Before pegi sightseeing, kami makan eskrem NewZealand Natural sambil menikmati scenery nature. Cousin aku semangat nk amik gambo kat luvstatue, kunun mustvisit la kans. Aku paling suke gambo yang bersandar kat pokok ni wase momento sgt!

Then kami gerak pulang, on d way nk dinner kami singgah di satu hentian rehat. Aku tak igt nama tempat tu. Ader jual makanan ngn souvenirs skali. Aku beli Pringles je cuz tu je aku yakin halal (ada halaljakim lagi ok). Kat Malaysia takmo beli, beli kat sini mahal padan muka aku.

Local language
Then, kat hentian rehat ni jugak, aku jumpa owg IC. Ye itu dia rakyat Malaysia aku jumpa di Korea. Hepy gile time tu. Ow ye aku beli fridge magnet kat pulau Nami as kenangan la. Yeyy kami tiba di restaurant dan makan dengan gembira. Maklumla lapars.

Kami menginap di Sorak Sun Valley di Gosung-gun. Tempat ni merupakan golf course. Satu bilik ada dua bilik tidur. Satu bilik jenis katil biasa and another room korean traditional sleeping bed. Takde towel and takde toiletries. Tapi dapur, cutlery set, kettle, fridge sume lengkap. Esok nyer kami breakfast kat café bawah je ni. Ow ye bilik kami takde wifi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...