Wednesday, April 30, 2014

South Korea: Other Moments

On the way balik dari Seoul Central Masjid, aku jumpa bunga kaler putih ni. Kebetulan ada pakcik korea lalu kat situ, aku tanya dia ni bunga apa and siap suh dia eja skali nama bunga tu, malangnya aku terlupa pe nama bunga tu. Best part kat MrKebab tu cuz dondurma (turkish icecream) and kitowg dah berangan kununs kat Istanbul la. Dondurma merupakan aiskrim yang mengandungi bahan seperti susu, gula, salep dan mastic. Oleh sebab itu, dondurma tidak seperti aiskrim biasa kerana bersifat agak elastic dan agak lambat untuk cair. Plus, sebelum nk beli aiskrim tu ader trick bagai oleh penjual.

Kami sempat snap gambo kincir angin (wind turbine) modern, but gambo tak clear sangat cuz jawuh n bus bergerak. Then yang tu kincir angin (windmill) traditional kami snap kat Everland.


Ada bahasa dan bendera Malaysia kat pulau Nami. Tulip warna warni tu kat Everland geram aku nengok wase nak rembat je.


1-Antara mereka yang join KembaraSufi kali ni. Gambar kat pintu masuk Seorak Teddy Bear Museum.
2-Then gambo kami berempat tak clear cuz wefie ok. Picture was taken at Mount Seorak.
3-Air teh susu kot kami dapat after makan sup cendawan kat kedai yang aku dinner nasi tak abis tu. Sedap la kot agaks.
4-Antara souvenirs yang aku beli adalah sudu, garfu, and chopstick. Ramai kengkawan and family di Malaysia yang suke sudu ngn garfu korea ni tak pasti kenapa maybe cuz struktur nya yang lebih panjang dari normal size sudu dan garfu kot. Kalu aku taw demand tinggi, aku beli je byk2. Tak yah nk pikir beli souvenir pe lagi.


Semasa nek ferry ke Pulau Nami, kami lihat banner kaler merah tu stated The 8th Anniversary of Naminara Republic tu dia. Bukan tapak kaki je, namun kami turut mengukir name, signature and date kat kayu sebelum kami meninggalkan pulau Nami.


Tak pasti ni gula-gula perisa mcm mn, but I believe we called it as black sesame candy. This candy was a freegift by some uncle yang menjual kat luar restoren masa dinner on day 1st. Someone told me tu pula merupakan pokok bijan but tak pasti betulke. Aku jumpa otw ke strawberry farm.


Ye nasi goreng kimchi selfmade by Fird. Dah balik Malaysia, fwen ni wat kimchi masak nasi goreng.


For info, di area Itaewon sangat mudah untuk dapatkan makanan halal seperti di restaurant Usmania dan TajPalace. Kami juga dropby Salam Bakery and bought some pastries and cookies. Nak rasa korean halal meal boleh dine in di Murree Muslim Food. By Subway go to Itaewon Station (Line 6) and walk towards the Masjid.

Ni je perkongsian aku untuk semua. Jumpa lagi!

Previous post >> South Korea: Gyeongbok Palace-National Folk Museum Korea-Blue House (Day 5th)

Previous tour >> England-Wales-Abu Dhabi

2 comments:

  1. Bleh la try buat nasi goreng kimchi.. best mcm masak 3 rasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah ko minat giler kimchi so nasi goweng pun ko wase 3rasa, kalu dah suke mmg sedaps

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...