Friday, April 25, 2014

South Korea: Seoul-Seoul Central Masjid-Itaewon (Day 4th)

After having our breakfast at Taj Palace, we stopover at Korean Ginseng. As per briefing, the best ginseng to harvest is on year 6. Sng je nak kenal pokok tu dah baper tahun. Kiter nengok kat tangkai daun. Tahun pertama, akan ada 2 hingga 5 daun. Tahun kedua, 10 daun. Tahun ketiga, 15 daun. Tahun keempat, 20 daun. Tahun kelima, 25 daun. Tahun keenam, 30 daun dan pokok ginseng ini yang akan diambil akarnya untuk dijadikan herba dan makanan tambahan. Otw balik aku jmp korean melon and fresh strawberry. Later we went to IBC Cosmetic. Terdapat pelbagai jenama cosmetic dan penjagaan kulit dijual di sini termasuklah barangan faceshop and leaders. Note: Sila hati-hati cuz terdapat facemask dari sumber babi dijual di sini (tak ingat brand apa).

Kami solat di Seoul Central Masjid di Itaewon. Menurut sumber, pada tahun 1962, kerajaan Malaysia telah menawarkan geran US$ 33,000 untuk sebuah masjid yang akan dibina di Seoul. Walau bagaimanapun, rancangan tersebut terbantut akibat inflasi. Minat terhadap Islam mula meningkat hanya bermula pada sekitar 1970-an ketika hubungan ekonomi Korea Selatan dengan banyak negara Timur Tengah menjadi ketara. Sebahagian orang Korea yang bekerja di Arab Saudi telah memeluk Islam; apabila mereka menyempurnakan tempoh kerja masing-masing dan pulang ke Korea, mereka memperkukuhkan bilangan orang Islam asli. Masjid Pusat Seoul akhirnya dibina di kejiranan Itaewon, Seoul pada tahun 1976. Hari ini terdapat juga masjid di Busan, Anyang, Gwangju, Jeonju and Daegu.

Afterdat, we visited Amethyst outlet. Amethyst is one of precious stone and gems yang no 5 selepas diamond, ruby, sapphire and emerald. Dalam iten ader Hoganbo tapi tak sempat nak visit ataw mungkin takde sambutan. Then kami dropby di Namdaemun dan Myeongdong. Tempat ni lebihkuweng macam pasar malam la. Banyak kedai dan gerai jual barang dan makanan. Kat Namdaemun aku beli brooch. Aku tak sempat nk g Myeongdong cuz bz nk bergambo dekat dataran.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...