Thursday, April 24, 2014

South Korea: Mount Seorak-TeddyBear Museum-Daepohang Fish Market-Vivaldi Park (Day 2nd)

Kami checked out and continued d journey to Mount Seorak. Mount Seorak adalah puncak tertinggi dari rangkaian pergunungan Taebaek, terletak di wilayah Gangwon. Mount Seorak adalah gunung ke-3 tertinggi di Korea Selatan setelah Mount Halla di Pulau Jeju dan Mount Jiri di Gyeongsang Selatan. Yeyy best cuz dapat pijak pegang salji.

Seoraksan (seorak=salji san=gunung)
Kami nek cable car to kwonkeum castle. Di sana kami nk hiking sampai atas, however Jung advise us not to due to the track/trail has been covered by snow. Kami degil nek gak, tapi pat nek half je le tak sampai atas pun cuz kasut kami tak sesuai. Masa nk balik ke bus, kami jumpa chestnut. Best sebab dapat nengok kulit luar dia yg bulu-bulu tu. First time aku tengok. Slalu nengok tinggal nak makan je.


Kami singgah lunch and solat di restoren di atas. Restoren ni tak de bilik solat, tapi kami tumpang solat je kat dalam kedai tu jugak. Kat area ni ade free wifi tapi sangat slow. Oh ye kami makan sambil duduk bersimpuh/bersila atas lapik lembut tu (dah mmg sangat korean).

Afterdat, we proceed to TeddyBear Museum. Ini la Jung dan Frank tour guide kami. Kami beli fridge magnet lagi as kenangan. Kami tak pat nengok the tiniest teddy bear cuz site under construction. Tak pe cuz kami pat nengok TeddyBear kununs ala Gullivers Traveller.

Then, we visited Daepohang Fish Market and excited seeing these sea creatures. Yang paling menarik adalah bonggae. Aku tak to le ejaan yang betul mcmn. Bonggae ni bulat bujur kaler merah putih. Aku tak pasti bonggae ni spesis tumbuhan seperti rumpai laut ataw bonggae ni adalah sea animal seperti jenis siput laut. Aku taw nama bonggae ni pun aku tanya orang kat pasar tu. Aku igt dia tipu, tapi masa aku tengok news kat channel korea pun dia sebut bonggae jugak. Bonggae ni memang glemer la kat korea agaknya. Note: aku tgk tv tapi tak paham cuz spoken korean and no english subtitles.

Sebelum pulang, kami dinner mushroom soup. Pelbagai jenis sayuran termasuk taugeh besar. Antara cendawan yang digunakan adalah cendawan butang, enoki, shiitake dan crimini. Aku tak habis makan nasi mungkin cuz sup ni la kots.

We checked in Vivaldi Park located at Hongcheon-gun. Tempat ni ski resort. Tapi ski hanya pada dec till feb. Bukan rezeki kami la nk ber ski. Best cuz ader mart, bowling, karoak, gardenpark. Kami beli korean rice ngn universal adapter dlm mart goodandgoods. Haha tempat ni takde freewifi utk penginap. Sebab tu aku merewang dua kali pegi mart ngn gardenpark.

Esok kami sarapan di cheznous buffet kat lobby je. Aku makan seaweed, nasi goreng telur, wrinkle potatoes and toast siap buat luv bagai.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...